Puhun tietysti Panama-papereista ja veronkierrosta.
Kun tutkii verkosta 'etiikan' käsitettä saa yhdeksi selvitykseksi: "Etiikka on sidoksissa muuhun ajatteluun siinä, että vastaukset eettisiin kysymyksiin riippuvat usein vastauksista todellisuuskäsitystä --- koskeviin kysymyksiin." Herää kysymys mikä on pankin, pankinjohtajan ja -johtajien todellisuuskäsitys?
Olen julkisen liikenteen käyttäjä. Olen huomannut, että Helsingin idän ja lännen liikennevälineissä matkustamisessa on suuri ero: metrossa matkalla itään kuulen päivittäin erittäin karkeaa kieltä, näen aggressiivista käytöstä, usean ulkomuodosta näkee syrjäytyneisyyden. Länsiratikoissa keskustellaan pääosin sivistyneesti, rouvilla on kauniita kashmir-ulstereita ja herroilla design-silmälasit.
Olisiko pankinjohtajan, korkean virkamiehen ja poliitikon hyvä matkustaa joskus metrolla itäisiin kaupunginosiin? Siellä näkee, kuulee ja haistaa toisen todellisuuden. Vaikka sekään ei auta, jos etiikka on johdettu niin, että se mikä ei riko lakia tai säännöksiä, on oikein. Hyvää ja oikein on se, mikä ei ole osoitettavissa väärintekemiseksi. Onko näin? Entä jos aktiivisen väärintekemisen etiikan sijasta toteuttaisimme aktiivisen hyväntekemisen etiikkaa: se mikä ei ole oikein, on väärin.
Eeva-Liisa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti